News

Αθλητικές Ιστορίες: Στέρλινγκ Μος – Ο αιώνιος δεύτερος!

Αθλητικές Ιστορίες: Στέρλινγκ Μος – Ο αιώνιος δεύτερος!
Έρευνα-Παρουσίαση: Φώτης Βαϊτσόπουλος

Ο τίτλος του «Sir» δίνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο σε εκείνους τους πολίτες που καταφέρνουν στον τομέα τους να αναδειχθούν κορυφαίοι.

Ξεκινώντας από τον Μεσαίωνα, ο τίτλος του «Sir» ήταν η ανταμοιβή της προσφοράς προς τον Βρετανικό Θρόνο και αφορούσε κυρίως μέλη των αριστοκρατικών οικογενειών.

Με τα χρόνια ο τίτλος του «Ιππότη» πέρασε και σε αυτούς που κατάφερναν με τα έργα τους να διακρίνονται επιτυχώς στον τομέα τους.

Ο αθλητισμός, το κομμάτι που μας ενδιαφέρει, έχεις τους δικούς του «Sir».

Ποιος δεν ξέρει τον Σερ Αλφ Ράμσεϊ;

Ποιος δεν ξέρει τον Σερ Ματ Μπάσμπι;

Ποιος δεν ξέρει τον Σερ Μπόμπι Τσάρλτον;

Ποιος δεν ξέρει τον Σερ Μπόμπι Ρόμπσον;

Ποιος δεν ξέρει τον Σερ Άλεξ Φέργκιουσον;

Όλοι του ποδοσφαίρου αλλά όχι οι μοναδικοί.

Οι σημερινές «Αθλητικές Ιστορίες» αφιερώνονται στον Σερ… Στέρλινγκ Μος, τον «αιώνιο δεύτερο» της F-1, όπως χαρακτηρίστηκε στα χρόνια που αγωνίζονταν!

Έναν από τους κορυφαίους Βρετανούς οδηγούς αγώνων, ο οποίος… δεν κατάφερε να κατακτήσει κάποιον τίτλο.

Το 2000 ο Στέρλινγκ Μος ήταν 70 χρονών όταν έγινε γνωστό ότι η Βασίλισσα Ελισάβετ θα τον έχριζε «Sir».

Την ανώτερη διάκριση για έναν «κοινό θνητό» του Ηνωμένου Βασιλείου.

Πολλοί παραξενεύτηκαν με την επιλογή αυτή, μιας και ο Βρετανός οδηγός αγώνων, παρά τη δεκαετή προσπάθεια, δεν κατάφερε να γίνει παγκόσμιος πρωταθλητής στην κορυφαία διοργάνωση του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Και πως να γίνει παγκόσμιος πρωταθλητής ο Μος όταν απέναντι του είχε έναν από τους καλύτερους οδηγούς αγώνων;

Τον Αργεντινό Χουάν Μανουέλ Φάντζιο!

Με 5 κατακτήσεις της F-1, ο Φάντζιο θεωρείται ως ο πρώτος «σταρ» του αθλήματος.

Ο Στέρλινγκ Μος έπεσε πάνω στον τρομερό Αργεντινό οδηγό και δεν κατάφερε στην καριέρα του γίνει παγκόσμιος πρωταθλητής.

Σεβόμουν και αγαπούσα απεριόριστα τον Αλμπέρτο Ασκάρι, ο οποίος ηγήθηκε της Φεράρι επί σειρά ετών. Εκείνος και αργότερα ο Στέρλινγκ Μος ήταν οι αντίπαλοι που φοβόμουν περισσότερο, δήλωσε αργότερα ο Φάντζιο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι Μος κατέλαβε τέσσερις (4) φορές την δεύτερη θέση των οδηγών, στα παγκόσμια πρωταθλήματα της κορυφαίας κατηγορίας αγώνων αυτοκινήτων!

Με το πληθωρικό ταλέντο του, με την ταχύτητα και την ακρίβεια που χρειάζονταν εκείνες οι εποχές στην F-1, ο Μος κέρδισε μέσα και έξω από τις «πίστες» τον σεβασμό των αντιπάλων του.

Αλλά και ίδιος, παρά τις αποτυχημένες προσπάθειες να κατακτήσει την κορυφή, ήταν πάντα ευγενής και καλοσυνάτος με τους αντιπάλους.

Δεν λυπάμαι που δεν κατάκτησα ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα. Ήταν κάτι που ήθελα αλλά ο Φάντζιο ήταν ο καλύτερος οδηγός στον κόσμο, δήλωσε ο 70χρονος τότε οδηγός αγώνων.

Για το πάθος του, για την αυταπάρνηση του, για τις σπουδαίες νίκες σε πασίγνωστες «πίστες», για την διάδοση του αθλήματος στο Βρετανικό κοινό, ο Μος έτυχε της τιμής να χριστεί «Sir» από την Βασίλισσα της Αγγλίας.

Στην καριέρα του είχε σπουδαίες στιγμές.

Νικητής του Μονακό τρεις φορές, ο Μος είχε επιτυχίες και εκτός της F-1.

Το 1955 κατάφερε να κατακτήσει το Ιταλικό Ράλι Mille Miglia, καλύπτοντας απόσταση 1600 χιλιομέτρων.

Την ίδια χρονιά, σε συνεργασία με τον Ντένις Τζένκισον κέρδισε τον γνωστό αγώνα του Λε Μαν διάρκειας 24 ωρών.

Παρά τις επιτυχίες του, ο Στέρλινγκ Μος έμεινε στην ιστορία ως ο «αιώνιος δεύτερος» της F-1.

Αυτό πάντως δεν απέτρεψε την ειδική επιτροπή να προτείνει στον Βρετανικό Θρόνο να δοθεί ο τίτλος του «Sir» στον Στέρλινγκ Μος.

Αυτή η τιμή είναι η αποδοχή του βρετανικού έθνους ότι συνέβαλα και σημαίνει περισσότερα για μένα, ήταν τα λόγια του Σερ Στέρλινγκ Μος αμέσως μετά την ανακήρυξη του στο Μπάκιγχαμ ως Σερ του Βρετανικού έθνους.

Ήταν το 1962 όταν ο μόλις 32χρονος Στέρλινγκ Μος αναγκάστηκε να αποσυρθεί από τους αγώνες.

Στον αγώνα του Γκούντγουντ, ο Μος τραυματίστηκε σοβαρά με αποτέλεσμα η καριέρα του να οδηγηθεί στο τέλος.

Ακριβώς 38 χρόνια μετά τον τελευταίο του αγώνα και ενώ είχε χάσει κάθε ελπίδα να γίνει «Sir», ο οδηγός που εκτόξευσε το ενδιαφέρον του Βρετανικού κοινού στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ο Μος έγινε «Ιππότης».

Δεν είναι ο μοναδικός οδηγός αυτοκινήτων.

Το ίδιο τίτλο του «Σερ» φέρουν ο Τζάκι Στιούαρτ, ο Φρανκ Γουίλιαμς ενώ το 2021 «Ιππότης» χρίστηκε και ο Λιούις Χάμιλτον.

Αυτός που ώθησε τους Βρετανούς, όπως ο αδικοχαμένος οδηγός αγώνων Τζίμι Κλαρκ, να προσπαθήσουν και να πετύχουν στον σκληρό κόσμο της F-1 ήταν ο «αιώνιος δεύτερος» Στέρλινγκ Μος.

Μετά από χρόνια η συνεισφορά του αναγνωρίστηκε από το σύστημα τιμών του Βρετανικού Θρόνου, και ακριβώς με την αλλαγή της χιλιετίας, το 2000, ανακηρύχθηκε ως «Sir».

Ακόμη και αυτοί που στην αρχή έφεραν αντίρρηση, παραδέχτηκαν ότι ο Στέρλινγκ Μος άξιζε της τιμής.

Δείτε ένα αφιέρωμα για τον σπουδαίο Βρετανό οδηγό αγώνων!